Kuntarahoitus-konsernin uusi vastuullisuuspolitiikka julkistettiin

Uusi vastuullisuuspolitiikka on osa Kuntarahoituksen pitkäjänteistä vastuullisuustyötä, joka perustuu aiemmin määritettyihin vastuullisuuden pääteemoihin. Vastuullisuuspolitiikan keskiössä on osaava ja vastuullinen henkilöstö, joka ymmärtää syvällisellä tasolla Kuntarahoituksen toiminnan vaikutukset ja on sitoutunut noudattamaan toimintatapoja ja edesauttamaan pitkän aikavälin tavoitteita. Vastuullisuuspolitiikka toimii myös keskeisenä ulkoisena politiikkana Kuntarahoituksen sidosryhmille kuten omistajille, asiakkaille, varainhankinnan sijoittajille, viranomaisille, medialle ja muille sidosryhmille.

–Olemme sitoutuneet ymmärtämään ja hallitsemaan oman toimintamme ja tarjoamiemme tuotteiden ja palveluiden yhteiskunnallisia ja ympäristöön liittyviä vaikutuksia, jotta voimme myötävaikuttaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pitkän aikavälin tavoitteisiin. Tämä sitoutuminen korostuu koko konsernimme strategiassa ja arvoissa, kertoo Kuntarahoituksen vt. toimitusjohtaja Esa Kallio.

Lisätietoja

Esa Kallio, vt. toimitusjohtaja
puh. 050 337 7953

Tampereen yliopiston selvitys maakuntien rahoituksesta: maakuntien verotusoikeus kytkeytyy tehtävien mittakaavaan

Maakuntien erilaisten rahoitusmallien soveltuvuuden tarkastelussa tulee arvioida, mitkä ovat ylipäätään maakuntatason ja sen toiminnan tavoitteet. Mikäli tavoitteena on rakentaa itsehallinnollinen aluehallinto, tämä edellyttää itsenäisyyttä myös rahoitustavan suhteen, arvioidaan Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun tutkija Lotta-Maria Sinervon maakuntaveroa käsittelevässä tutkimuksessa.

Tampereen yliopiston toteuttama tutkimus Miten maakuntia rahoitetaan? on ensimmäinen laaja-alainen maakuntien verotusta ja muita rahoitusmuotoja koskeva Pohjoismainen vertailututkimus. Sen ovat tilanneet Kuntaliitto, Kuntarahoitus, Keva, KT Kuntatyönantajat ja Avainta ry.

– Maakunta- ja sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on julkisen talouden kustannusten hillintä. Tämä merkitsee erityisen huomion kiinnittämistä maakuntien toimintaan liittyviin kannustimiin, toteaa tutkija Lotta-Maria Sinervo Tampereen yliopistosta.

– Jos kehysmenettely tehdään joustamattomaksi, tämä voi aiheuttaa maakunnille ongelmia lakisääteisten tehtävien menojen kattamisessa. Budjettikurin hallinnassa on löydettävä tasapainoinen ratkaisu, toteaa Sinervo.

Suomalaisten maakuntien tehtäväkenttää kaavaillaan poikkeuksellisen laajaksi

Vertailututkimuksessa on tarkasteltu laaja-alaisesti maakuntien rahoitusmalleja eri Pohjoismaissa. Tehtäviä rahoitetaan hyvin erityyppisillä ratkaisuilla, esimerkiksi Tanskassa maakunnilla ei ole verotusoikeutta, vaan pääosin terveydenhuollon tehtäviä hoitavat maakunnat rahoitetaan valtionosuuksilla ja kuntien maksuosuuksina.

Ruotsissa maakunnat vastaavat puolestaan muiden pienempien tehtäväkokonaisuuksien ohella erityisesti terveydenhuoltoon liittyvistä tehtävistä. Ruotsissa tehtävistä reilu 70 prosenttia rahoitetaan maakuntien omilla verotuloilla. Asiakas- ja käyttömaksujen osuus maakuntien toiminnan rahoituksesta on vertailumaissa suhteellisen pieni.

Tampereen yliopiston analyysin mukaan valtakunnallisiksi katsottuja tehtäviä voidaan rahoittaa valtion rahoituksella, kun taas paikallisten tehtävien hoitamisessa omat verotulot nähdään sopivana rahoitusmuotona.

– Tutkimuksessa käy hyvin ilmi, että maakuntien rahoitusmallin valinnassa on ratkaisevaa, että sillä on selkeä yhteys tehtävien luonteeseen ja laajuuteen, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

– Suomessa kuntasektorin henkilökunnasta arviolta noin puolet on siirtymässä maakuntien palvelukseen. Suomeen suunniteltujen maakuntien tehtäväkentästä on tulossa poikkeuksellisen laaja verrattuna muihin Pohjoismaihin, toteaa kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen KT Kuntatyönantajista.

Vahva talouden ohjaus vai tehokkuuteen kannustava verotusoikeus?

Perustuslain mukaisesti maakunnilla tulisi Suomessa olla itsehallinto, arvioidaan Tampereen yliopiston selvityksessä. Suomalaisten maakuntien itsehallinto on mahdollista toteuttaa säätämällä maakunnille verotusoikeus, niin kuin Ruotsissa, rajoitetulla verotusoikeudella, kuten Norjassa tai valtion rahoituksella, niin kuin Tanskassa.

Perinteisesti verotusoikeuden ja siihen liittyvän budjettivastuun katsotaan kannustavan tehokkaaseen taloudenhoitoon. Mikäli maakuntien toiminnan rahoitus perustuu vain valtion rahoitukseen, verotusoikeuden mukanaan tuomat kannustimet jäävät puuttumaan.

– Selvityksen perusteella näyttää siltä, että verotusoikeutta kannattaa vakavasti harkita maakuntien pysyvänä rahoitusmallina. Uskon, että veronmaksajatkin hyötyisivät siitä paitsi tehokkaan, myös läpinäkyvän ja vastuullisen taloudenhoidon kautta, arvioi Kuntarahoituksen vt. toimitusjohtaja Esa Kallio.

– Toimintamenojen rahoittamisen lisäksi on investointien rahoitus ratkaistava kestävällä tavalla. Pidemmän päälle verotusoikeus, laajemmin oma varainhankinta ja niitä täydentävä valtionosuusjärjestelmä vahvistaa maakuntien omaa päätäntävaltaa ja toiminnan tuloksellisuutta, jatkaa Kevan toimitusjohtaja Timo Kietäväinen.

Maakuntien nykysuunnitelman mukainen rahoitusratkaisu on näin alkuvaiheessa väliaikainen. Pysyvää rahoitusmallia tulisi selvittää huolellisesti seuraavan hallituskauden aikana, väliaikaisen mallin kokemusten perusteella.

Lisätietoja:

Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu, tutkija, yliopistonlehtori Lotta-Maria Sinervo, p. 050 509 9042

Kuntaliitto, varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458

Keva, toimitusjohtaja Timo Kietäväinen, p. 0400 486 043

Kuntarahoitus, vt. toimitusjohtaja Esa Kallio, p. 050 337 7953

KT Kuntatyönantajat, kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen, p. 040 547 7710

Avainta Avaintyönantajat, toimitusjohtaja, Vesa Laine p. 050 524 9551

Varainhankintavuosi käyntiin 15-vuotisella euroviitelainalla

Sijoittajakysyntä oli erittäin vahvaa alusta lähtien. Merkintäkirja avattiin klo 11 Suomen aikaa ja suljettiin 75 minuuttia myöhemmin, klo 12.15. Merkintäkirjan koko kasvoi 1,9 miljardiin euroon eli se ylimerkittiin lähes nelinkertaisesti ja hinnoittelua tiukennettiin prosessin aikana 4 korkopistettä.

Yhteensä 76 sijoittajaa osallistui järjestelyyn, josta yli 90 % myytiin Eurooppaan. Sijoittajakysyntä jakautui maantieteellisesti: Saksa (44 %) ja Ranska (14 %), Sveitsi (9 %), Pohjoismaat (8 %), Benelux-maat (7 %), muu Eurooppa (6 %), Aasia (6 %), Iso-Britannia (6 %) ja Lähi-itä (0,1%).

Suurin sijoittajaryhmä olivat keskuspankit ja muut julkiset instituutiot, jotka ostivat 40 % viitelainasta. Muut sijoittajaryhmät olivat varainhoitajat (20 %), eläke- ja vakuutusyhtiöt (20 %) ja pankit (18 %).

”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän tulokseen. Vuoden 2016 jälkeen olemme määrätietoisesti lisänneet euromääräisten viitelainojen määrää, mikä on osa Kuntarahoituksen sijoittajakunnan hajauttamiseen tähtäävää varainhankinnan strategiaa. Tämä viitelaina osoittaa, että Kuntarahoituksen kaltaiselle luotettavalle ja korkean luottoluokituksen liikkeeseenlaskijalle riittää kysyntää myös pitkissä laina-ajoissa”, sanoo varainhankinnan osastonjohtaja Joakim Holmström.

“Kuntarahoitus onnistui erinomaisesti pidentämään euroviitelainojensa korkokäyrää. Viime vuoden onnistunut vihreän viitelainan liikkeeseenlasku näytti, että kansainväliset sijoittajat ovat kiinnostuneita Kuntarahoituksen euromääräisistä viitelainoista”, sanoo Crispijn Kooijmans, joka vastaa Rabobankissa julkisen sektorin liikkeeseenlaskijoista. Rabobank osallistui järjestelyyn välittäjäpankkina.

Viitelainan tiedot

Liikkeeseenlaskun määrä:           500 miljoonaa euroa

Arvopäivä:                                     23.1.2018

Eräpäivä:                                       23.2.2033

Kuponkikorko:                               1,250 % (kiinteä)

Hinta:                                             99,905 %

Tuotto:                                           1,257 %

Hinnoittelu vs. mid swapit:           – 4 bps

Pääjärjestäjät:                               Barclays, Citi, Rabobank, SG CIB

Lisätietoja

Joakim Holmström, varainhankinnan osastonjohtaja

joakim.holmstrom(at)munifin.fi

+358 50 444 3638

Vihreä rahoitus ylitti miljardin euron rajan

Vihreää rahoitusta saaneista kohteista suurin osa suuntautuu julkiseen liikenteeseen ja kestävään rakentamiseen. Suurimmat yksittäiset hankkeet ovat Länsimetro ja Tampereen raitiotie, tyypillisin rahoitettu hanke puolestaan on koulurakennus. Vuonna 2017 vihreän rahoituksen hankeportfolioon saatiin myös mukaan ensimmäiset sosiaalisen asuntotuotannon asuinrakennukset. Asuntorakentamisen osalta vihreässä rahoituksessa on erityisen paljon kasvupotentiaalia. 

Uusi tuote on otettu hyvin vastaan Kuntarahoituksen asiakaskunnassa. Kunnilla on merkittävä potentiaali Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ja Kuntarahoitus haluaa tukea tätä kehitystä tarjoamalla tuotteen, joka on tavallista rahoitusta edullisempaa. Vihreän rahoituksen ympäristövaikutukset julkaistaan vuosittain. 

– Syksyllä 2017 määrittelimme Kuntarahoituksen vastuullisuuden pääperiaatteet ja tavoitteet. Yksi vastuullisuuden kulmakivistä liittyy kestävään kehitykseen ja sen edistämiseen. Koemme olevamme keskeisessä asemassa kuntien ilmastotyössä ja tavoitteemme ja on jatkossa edistää ympäristönäkökulman huomioimista asiakkaidemme investoinneissa, kertoo Kuntarahoituksen Antti Kontio.

Vastuullista sijoittamista

Kuntarahoitus päätti vuonna 2017 alkaa kohdentaa osan sijoituksistaan vastuullisiin sijoituskohteisiin. Vastuullisen sijoittamisen portfolio (Socially Responsible Investments, SRI) perustetaan vuoden 2018 aikana ja sen tavoitekoko on kytketty vihreiden bondien kokonaismäärään. Lisäksi Kuntarahoitus seuraa kaikkien sijoitustensa vastuullisuutta neljännesvuosittain laskettavan ESG-luvun avulla.

Lisätietoja:

Antti Kontio, puh. 050 3700 285, antti.kontio(at)kuntarahoitus.fi
yhteiskuntavastuu ja viestintä